Suspension onderstel: Coilover of Spring?
Posted by Tom on mei 15, 2015 in Tuning Nieuws | 0 commentsTijdens het rijden kom je vaak onregelmatigheden in de weg tegen, zoals hobbels, drempels en putten. Om ervoor te zorgen dat de auto deze klappen kan opvangen, is een goede suspension nodig. Het suspension onderstel speelt een belangrijke rol in de veiligheid en het comfort van het rijden. Het heeft meerdere functies:
- Het verbindt het voertuig aan de wielen en is het contactpunt van het voertuig met de grond.
- Het maakt beweging tussen het voertuig en de wielen mogelijk.
- Het draagt bij aan de verbetering van het hanteren van het voertuig en daarmee aan de veiligheid.
- Het draagt bij aan de verbetering van het remmen van de voertuig en daarmee aan de veiligheid.
- Het isoleert het geluid van de weg, hobbels en vibraties en verbetert daarmee de kwaliteit van het rijden en maakt het comfortabeler.
- Het beschermt de auto, de mensen in de auto en de lading of bagage in de auto.
In de wereld van de suspension onderstellen zijn er twee belangrijke types: de coilover en het spring onderstel. Het verschil tussen de twee is dat bij de coilover de springveer over de schokdemper zit en bij de spring de springveer en schokdemper apart staan.
Bron: www.autoforum.be
Zowel de coilover als het spring onderstel hebben verschillende types. Leaf springs worden vooral voor trucks gebruikt, maar je hebt binnen de KW suspensions nog veel meer soorten: de drie varianten coilovers, de quad coilover, de quad spring, de lineair race spring, de street comfort coilover, de HAS heigt adjustable spring systems en ga maar door.
Coilovers en springs. Maar welke is de beste keuze voor jou? Beide types hebben hun eigen karakteristieken en kenmerken.
Coilover | VS | Spring |
· Vervangt de veerpoot met dempers en springs | · Het vervangt direct de OEM spring | |
· De set komt met nieuwe schokdemper | · Met sommige types kun je je huidige schokdemper hergebruiken | |
· De verlaging van het voertuig kan zelf worden bepaald | · Het verlaagt het voertuig met een vooraf ingestelde hoeveelheid | |
· Geeft de mogelijkheid om de kwaliteit van het rijden aan te passen aan jouw rijstijl | · Beschikt over progressieve, niet instelbare springveer maatstaven | |
· Duurder dan springs | · Het is betaalbaarder dan coilovers |
Zoals je kunt zien is het belangrijkste verschil tussen de coilover en de spring dat de coilover met een nieuwe set van springveer en schokdemper komt die aan te passen is aan jouw voorkeuren, terwijl het gebruik van een spring betekent dat je de schokdemper kan hergebruiken en dat er minder ruimte is voor persoonlijke aanpassingen. De flexibiliteit en de compleet nieuwe set van de coilover brengt daarbij een hoger prijskaartje met zich mee. Het is dus vooral een kwestie van prioriteiten en hoeveel je het waard vindt om de auto aan te passen aan jouw voorkeuren.